|
Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych
(Dz.U. 1997 Nr 98, poz. 604) tekst jednolity z dnia 2001-07-11 r. (Dz.U.
2001 Nr 79, poz. 857) zmiany: (Dz.U. 2001 Nr 154, poz. 1802, z 2002 r. Nr
127, poz. 1089, z 2003 r. Nr 57, poz. 507, z 2004 r. Nr 25, poz. 219, Nr 273,
poz. 2703)
Art.1.
- Partia polityczna jest dobrowolną organizacją, występującą
pod określoną nazwą, stawiającą sobie za cel udział w życiu publicznym poprzez
wywieranie metodami demokratycznymi wpływu na kształtowanie polityki państwa lub
sprawowanie władzy publicznej.
- Partia polityczna może korzystać z praw
wynikających z ustaw po uzyskaniu wpisu do ewidencji partii
politycznych.
Art. 2
- Członkami partii politycznych mogą być obywatele
Rzeczypospolitej Polskiej, którzy ukończyli 18 lat.
- Zakaz przynależności do partii politycznych
określają odrębne ustawy.
Art. 3
Partia polityczna opiera swoją działalność na pracy społecznej
członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
Art. 4
Organy władzy publicznej są obowiązane do równego traktowania
partii politycznych.
Art. 5
Partiom politycznym zapewnia się dostęp do publicznej radiofonii
i telewizji na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Art. 6
Partie polityczne nie mogą wykonywać zadań zastrzeżonych w
przepisach prawa dla organów władzy publicznej ani zastępować tych organów w
wykonywaniu ich zadań.
Art. 7
Partia polityczna nie może posiadać jednostek organizacyjnych w
zakładach pracy.
Rozdział 2 . Struktura i zasady działania partii politycznych
Art. 8
Partie polityczne kształtują swoje struktury oraz zasady
działania zgodnie z zasadami demokracji, w szczególności przez zapewnienie
jawności tych struktur, powoływania organów partii w drodze wyborów i
podejmowania uchwał większością głosów.
Art. 9
- Statut partii politycznej określa jej cele, strukturę i
zasady działania, a w szczególności:
1) nazwę, skrót nazwy i siedzibę
partii, 2) sposób nabywania i utraty członkostwa, 3) prawa i
obowiązki członków, 4) organy partii, w tym organy reprezentujące
partię na zewnątrz oraz uprawnione do zaciągania zobowiązań majątkowych, ich
kompetencje oraz czas trwania ich kadencji, 5) tryb dokonywania wyboru
organów partii i uzupełniania składów tych organów, 6) sposób
zaciągania zobowiązań majątkowych, uzyskiwania środków finansowych oraz tryb
sporządzania i zatwierdzania informacji o działalności finansowej partii,
7) zasady tworzenia i znoszenia terenowych jednostek organizacyjnych
partii, 8) zasady dokonywania zmian statutu, 9) sposób
rozwiązania się partii oraz tryb połączenia z inną partią lub innymi partiami.
- Statut partii politycznej uchwala zgromadzenie
ogólne członków partii lub zgromadzenie ich demokratycznie wybranych
przedstawicieli.
Art. 10
Członek partii politycznej ma prawo do wystąpienia z niej.
Rozdział 3 . Ewidencja partii politycznych
Art. 11
- Partię polityczną zgłasza się do ewidencji partii
politycznych, zwanej dalej "ewidencją", prowadzonej przez Sąd Okręgowy w
Warszawie, zwany dalej "Sądem".
- Zgłoszenie powinno zawierać nazwę, skrót
nazwy i określenie adresu siedziby partii politycznej oraz imiona, nazwiska i
adresy osób wchodzących w skład organów uprawnionych w statucie do
reprezentowania partii na zewnątrz oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych. Do
zgłoszenia można załączyć wzorzec symbolu graficznego partii politycznej.
- Do zgłoszenia należy załączyć:
1) statut partii politycznej,
2) wykaz zawierający imiona, nazwiska, adresy zamieszkania, numery
ewidencyjne PESEL i własnoręczne podpisy popierających zgłoszenie co najmniej
1000 obywateli polskich, którzy ukończyli 18 lat i mają pełną zdolność do
czynności prawnych; każda strona wykazu powinna być opatrzona adnotacją
zawierającą nazwę partii politycznej zgłaszanej do ewidencji.
- Do zbierania podpisów osób popierających zgłoszenie, o których mowa w ust. 3,
stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. - Prawo o
zgromadzeniach (Dz.U. Nr 51, poz. 297, z 1999 r. Nr 41, poz. 412, z 2000 r. Nr
12, poz. 136 i z 2001 r. Nr 46, poz. 499).
- Nazwa, skrót nazwy i symbol
graficzny partii politycznej powinny odróżniać się wyraźnie od nazw, skrótów
nazw i symboli graficznych partii już istniejących.
- Zgłoszenia dokonują 3 osoby spośród osób, o
których mowa w ust. 2, przyjmując odpowiedzialność za prawdziwość danych
zawartych w zgłoszeniu.
Art. 12
- Sąd dokonuje wpisu partii politycznej do ewidencji
niezwłocznie, jeżeli zgłoszenie jest zgodne z przepisami prawa.
- Przez
wpis rozumie się także zmianę oraz wykreślenie wpisu.
- Sprawy o wpis do
ewidencji rozpoznaje się na posiedzeniu niejawnym; Sąd może zarządzić
wyznaczenie rozprawy.
- Sąd wydaje orzeczenie w formie postanowienia.
- Od postanowienia w przedmiocie wpisu
przysługuje apelacja, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią
inaczej.
Art. 13
- Jeżeli zgłoszenie partii politycznej do ewidencji zostało
dokonane z naruszeniem przepisów art. 11 ust. 2-6, Sąd wzywa zgłaszających do
usunięcia stwierdzonych wad w wyznaczonym przez siebie terminie, nie dłuższym
niż 3 miesiące.
- W przypadku nieusunięcia wad w terminie i w sposób
wskazany przez Sąd, Sąd wydaje postanowienie o odmowie wpisu partii politycznej
do ewidencji.
- Postanowienie może być zaskarżone w terminie 14
dni od jego doręczenia lub ogłoszenia na posiedzeniu jawnym.
Art. 14
- W razie powstania wątpliwości co do zgodności z
Konstytucją celów lub zasad działania partii politycznej określonych w statucie,
zgodnie z art. 9 ust. 1, lub w programie partii Sąd zawiesza postępowanie, o
którym mowa w art. 12, i występuje do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskiem o
zbadanie zgodności celów partii politycznej z Konstytucją.
- Na
postanowienie, o którym mowa w ust. 1, zażalenie nie przysługuje.
- Jeżeli
Trybunał Konstytucyjny wyda orzeczenie o sprzeczności celów partii politycznej z
Konstytucją, Sąd odmawia wpisu partii do ewidencji.
- Postanowienie Sądu, o którym mowa w ust. 3, nie
podlega zaskarżeniu.
Art. 15
Prawomocne postanowienia Sądu w sprawach o wpis do ewidencji
ogłasza się nieodpłatnie w "Monitorze Sądowym i Gospodarczym" oraz przekazuje
Państwowej Komisji Wyborczej.
Art. 16
Partia polityczna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do
ewidencji.
Art. 17
Nazwa, skrót nazwy i symbol graficzny partii politycznej
zgłoszonej do ewidencji w sposób określony w art. 11 korzystają z ochrony
prawnej przewidzianej dla dóbr osobistych.
Art. 18
- Ewidencja wraz z tekstami statutów partii politycznych
jest jawna.
- Każdemu przysługuje prawo otrzymywania od Sądu
uwierzytelnionych odpisów i wyciągów z ewidencji i statutów partii politycznych.
- Odpisy i wyciągi podlegają opłacie. Opłaty te stanowią dochód budżetu
państwa.
- (uchylony)
Art. 19
- Partia polityczna jest obowiązana zawiadomić Sąd o:
1) zmianie statutu partii, 2) zmianie adresu siedziby
partii, 3) zmianach w składzie organów uprawnionych w statucie do
reprezentowania partii na zewnątrz oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych.
- Partia polityczna zawiadamia Sąd o zmianach
określonych w ust. 1 niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14
dni od dnia dokonania tych zmian.
Art. 20
- W przypadku niespełnienia przez partię polityczną wymogów
określonych w art. 19 Sąd wzywa właściwy organ partii politycznej do złożenia
wyjaśnień lub uzupełnienia brakujących danych, w wyznaczonym przez siebie
terminie, nie krótszym niż 3 miesiące. W razie powstania wątpliwości Sąd bada,
czy dochowany został tryb dokonywania wyboru organów partii oraz uzupełniania
składów tych organów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5.
- W razie bezskutecznego upływu terminu, o którym
mowa w ust. 1, Sąd wydaje postanowienie o wykreśleniu wpisu partii
politycznej z ewidencji.
Art. 21
- Jeżeli partia polityczna wprowadzi do statutu zmiany
niezgodne z postanowieniami art. 8, Sąd może wystąpić do Trybunału
Konstytucyjnego z wnioskiem o zbadanie zgodności z Konstytucją celów lub zasad
działania partii politycznej.
- Przepisy art. 14 ust. 2-4 stosuje się
odpowiednio.
Art. 22
W sprawach o wpis partii politycznej do ewidencji stosuje się
przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym, z
uwzględnieniem przepisów niniejszej ustawy, z tym że kasacja przysługuje jedynie
od postanowień sądu drugiej instancji w przedmiocie wpisu lub wykreślenia wpisu
z ewidencji.
Art. 23
Minister Sprawiedliwości określa, w drodze rozporządzenia:
1) wzór i sposób prowadzenia ewidencji partii politycznych oraz
szczegółowe zasady wydawania odpisów i wyciągów, o których mowa w art. 18,
2) w porozumieniu z Ministrem Finansów, wysokość opłat oraz warunki
zwolnienia z opłat za wykonanie odpisów i wyciągów przez Sąd prowadzący
ewidencję.
Rozdział 4 . Finanse i finansowanie partii politycznych
Art. 23a
Źródła finansowania partii politycznych są jawne.
Art. 24
- Majątek partii politycznej powstaje ze składek
członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z dochodów z majątku oraz z
określonych ustawami dotacji i subwencji.
- Majątek partii politycznej może
być przeznaczony tylko na cele statutowe lub charytatywne.
- Partia
polityczna nie może prowadzić działalności gospodarczej.
- Partia
polityczna może pozyskiwać dochody z majątku pochodzące jedynie:
1) z oprocentowania środków zgromadzonych na rachunkach bankowych i lokatach,
2) z obrotu obligacjami Skarbu Państwa i bonami skarbowymi Skarbu
Państwa, 3) ze zbycia należących do niej składników majątkowych,
4) z działalności, o której mowa w art. 27.
- Partia polityczna
może użyczać posiadane przez siebie nieruchomości i lokale jedynie na biura
poselskie, senatorskie oraz biura radnych gminy, powiatu albo województwa.
- Partia polityczna nie może przeprowadzać zbiórek publicznych.
- Partia polityczna może zaciągać kredyty bankowe na cele statutowe.
- Partia polityczna może gromadzić środki
finansowe jedynie na rachunkach bankowych, z zastrzeżeniem art. 26a.
Art. 25
- Partii politycznej mogą być przekazywane środki finansowe
jedynie przez osoby fizyczne, z zastrzeżeniem przepisów ust. 2, art. 24 ust. 4 i
7, art. 28 ust. 1 oraz przepisów ustaw dotyczących wyborów do Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyborów do
Parlamentu Europejskiego w zakresie dotacji podmiotowej.
- Partia
polityczna nie może przyjmować środków finansowych pochodzących od:
1) osób fizycznych niemających miejsca zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej, z wyłączeniem obywateli polskich zamieszkałych za granicą,
2) cudzoziemców mających miejsce zamieszkania na terenie
Rzeczypospolitej Polskiej.
- Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do
wartości niepieniężnych.
- Łączna suma wpłat od osoby fizycznej na rzecz
partii politycznej, z wyłączeniem składek członkowskich w kwocie
nieprzekraczającej w jednym roku minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego
na podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu poprzedzającym wpłatę,
oraz wpłat na Fundusz Wyborczy partii politycznej, nie może przekraczać w jednym
roku 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie
odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu poprzedzającym wpłatę.
- Jednorazowa wpłata kwoty przekraczającej
minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych
przepisów, obowiązujące w dniu poprzedzającym wpłatę, może być
dokonywana na rzecz partii politycznej jedynie czekiem, przelewem lub
kartą płatniczą.
Art. 26
(skreślony)
Art. 26a
Obowiązek gromadzenia środków pieniężnych przez partię polityczną
na rachunkach bankowych nie dotyczy kwot ze składek członkowskich w wysokości
nieprzekraczającej od jednego członka w jednym roku minimalnego wynagrodzenia za
pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu
poprzedzającym wpłatę, pozostawionych w terenowych jednostkach organizacyjnych
partii - z przeznaczeniem na pokrycie wydatków związanych z bieżącą
działalnością.
Art. 27
Prowadzenie przez partię polityczną działalności własnej
polegającej na sprzedaży tekstu statutu lub programu partii, a także przedmiotów
symbolizujących partię i wydawnictw popularyzujących cele i działalność partii
politycznej oraz na wykonywaniu odpłatnie drobnych usług na rzecz osób trzecich
z wykorzystaniem posiadanego sprzętu biurowego nie stanowi działalności
gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.
Art. 28
- Partia polityczna, która:
1) w wyborach do Sejmu samodzielnie tworząc komitet wyborczy otrzymała w skali kraju co najmniej 3%
ważnie oddanych głosów na jej okręgowe listy kandydatów na posłów albo
2) w wyborach do Sejmu weszła w skład koalicji wyborczej, której
okręgowe listy kandydatów na posłów otrzymały w skali kraju co najmniej 6%
ważnie oddanych głosów, ma prawo do otrzymywania przez okres kadencji Sejmu, w
trybie i na zasadach określonych w niniejszej ustawie, subwencji z budżetu
państwa na działalność statutową, zwanej dalej "subwencją".
- Subwencja przysługująca koalicji wyborczej partii politycznych dzielona jest na rzecz
partii wchodzących w jej skład w proporcjach określonych w umowie zawiązującej
koalicję wyborczą. Proporcje określone w tej umowie nie mogą być zmienione.
- Umowa zawiązująca koalicję wyborczą przedkładana jest do rejestracji w
Państwowej Komisji Wyborczej pod rygorem nieważności.
- Jeżeli partie
polityczne wchodzące w skład koalicji wyborczej nie określiły w umowie
zawiązującej koalicję wyborczą proporcji, o których mowa w ust. 2, subwencja nie
przysługuje.
- W przypadku rozwiązania się koalicji wyborczej po uzyskaniu
prawa do subwencji, subwencja przysługuje partiom politycznym wchodzącym w skład
koalicji wyborczej w proporcjach określonych w umowie zawiązującej koalicję
wyborczą.
- Subwencja, o której mowa w ust. 1, przysługuje
poczynając od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym odbyły się
wybory. Subwencja wypłacana jest do końca roku, w którym odbywają się
kolejne wybory, z zastrzeżeniem art. 32.
Art. 29
- Wysokość rocznej subwencji, o której mowa w art. 28, dla
danej partii politycznej albo koalicji wyborczej ustalana jest na zasadzie
stopniowej degresji proporcjonalnie do łącznej liczby głosów ważnych oddanych na
listy okręgowe kandydatów na posłów tej partii albo koalicji wyborczej, w
rozbiciu na liczby głosów odpowiadające poszczególnym przedziałom określonym w
procentach, według następującego wzoru:
S=W1 × M1 + W2 × M2 +
W3 × M3 + W4 × M4 + W5 ×
M5
gdzie poszczególne symbole oznaczają: S - kwotę
rocznej subwencji, W1-5 - liczby głosów kolejno
obliczane dla każdego wiersza poniższej tabeli, podane odrębnie w wyniku
rozbicia łącznej liczby głosów ważnych oddanych w skali kraju łącznie na listy
okręgowe kandydatów na posłów danej partii politycznej albo koalicji wyborczej,
odpowiednio do wyznaczonego w procentach
przedziału, M1-5 - wysokość kwoty w złotych dla
kolejnych wierszy poniższej tabeli:
Wiersz |
Głosy ważne oddane w całym kraju łącznie na listy okręgowe
kandydatów na posłów danej partii politycznej albo koalicji wyborczej w
rozbiciu odpowiednio dla każdego przedziału |
Wysokość kwoty za jeden głos (M) |
|
procent |
liczba głosów (W)
| |
1 |
do 5%
| |
10 złotych |
2 |
powyżej 5% do 10%
| |
8 złotych |
3 |
powyżej 10% do 20%
| |
7 złotych |
4 |
powyżej 20% do 30%
| |
4 złote |
5 |
powyżej 30%
| |
1 złoty 50 groszy |
- Roczna subwencja, w kwocie ustalonej na podstawie ust. 1 i
art. 28, jest każdego roku w okresie kadencji Sejmu wypłacana danej partii
politycznej w czterech równych kwartalnych ratach, z zastrzeżeniem art. 32.
- Podstawę wypłacenia subwencji stanowi złożenie przez organ partii
politycznej statutowo uprawniony do jej reprezentowania na zewnątrz, w terminie
do 31 marca każdego roku, wniosku o wypłacenie subwencji na dany rok,
sporządzonego na urzędowym formularzu i potwierdzonego przez Państwową Komisję
Wyborczą w przedmiocie uprawnienia do subwencji oraz jej wysokości.
- Środki finansowe pochodzące z subwencji gromadzi się na osobnym subkoncie
rachunku bankowego partii politycznej. Przekazania subwencji na wskazany przez
partię polityczną rachunek bankowy dokonuje minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
- Pierwsza kwartalna rata przysługującej partii politycznej
subwencji wypłacona zostanie najpóźniej 30 dnia od dnia ogłoszenia przez
Państwową Komisję Wyborczą w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
"Monitor Polski" informacji o przyjętych i odrzuconych sprawozdaniach wyborczych
komitetów wyborczych.
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w
drodze rozporządzenia, podwyższy kwoty, o których mowa w ust. 1, w przypadku
wzrostu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem o ponad 5%, w
stopniu odpowiadającym wzrostowi tych cen.
- Wskaźnik wzrostu cen, o którym mowa w ust. 6,
ustala się na podstawie komunikatu Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej
Polskiej "Monitor Polski" do 20 dnia pierwszego miesiąca każdego
kwartału.
Art. 30
- Partia polityczna tworzy Fundusz Ekspercki.
- Środki
finansowe gromadzone w ramach Funduszu Eksperckiego mogą pochodzić jedynie z
wpłat własnych partii politycznej.
- Partia polityczna, która otrzymuje
subwencję, przekazuje od 5% do 15% subwencji na Fundusz Ekspercki.
- Środki finansowe zgromadzone w ramach Funduszu Eksperckiego mogą być wykorzystane na
finansowanie ekspertyz prawnych, politycznych, socjologicznych i
społeczno-ekonomicznych oraz finansowanie działalności wydawniczo-edukacyjnej,
związanych z działalnością statutową partii politycznej.
- Środki finansowe Funduszu Eksperckiego gromadzi
się na oddzielnym subkoncie rachunku bankowego partii politycznej.
Art. 31
- W razie połączenia się partii politycznej z inną partią
lub partiami subwencja, o której mowa w art. 28, przysługuje nowej partii w
wysokości równej sumie subwencj ustalonych dla łączących się partii.
- Subwencja jest wypłacana na podstawie wniosku złożonego przez właściwy organ
nowej partii politycznej, począwszy od miesiąca, w którym Sąd dokonał
odpowiedniego wpisu w ewidencji.
- W przypadkach, o których mowa w art. 45,
subwencja przysługująca partii politycznej nie jest wypłacana począwszy
od miesiąca następującego po miesiącu, w którym partia polityczna
rozwiązała się lub Sąd zarządził jej likwidację.
Art. 32
W razie skrócenia kadencji Sejmu prawo do subwencji
przysługujących partiom politycznym wygasa z końcem kwartału, w którym
zakończyła się kadencja Sejmu.
Art. 33
- Wydatki związane z subwencją pokrywane są z budżetu
państwa w części Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe.
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych określa, w drodze
rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb składania wniosku, o którym mowa w
art. 29 ust. 3, oraz szczegółowe zasady wypłacania subwencji, 2) po
zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej, wzór urzędowego formularza
wniosku, o którym mowa w art. 29 ust. 3.
Art. 34
- Partie polityczne sporządzają coroczną informację
finansową o otrzymanej subwencji oraz o poniesionych z subwencji wydatkach,
zwaną dalej "informacją".
- Partie polityczne składają informację za rok
kalendarzowy Państwowej Komisji Wyborczej w terminie do 31 marca następnego
roku.
- Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu
opinii Państwowej Komisji Wyborczej, określa, w drodze rozporządzenia, wzór
informacji wraz z niezbędnymi wyjaśnieniami co do sposobu jej sporządzania, i
zakres zawartych w niej danych, tak aby umożliwiały w szczególności rzetelną
weryfikację danych dotyczących przeznaczenia pieniędzy z subwencji, w tym z
Funduszu Eksperckiego.
- Informacja składana jest wraz z załączoną opinią i
raportem biegłego rewidenta, którego wybiera Państwowa Komisja Wyborcza. Koszty
sporządzenia opinii i raportu pokrywane są przez Krajowe Biuro Wyborcze.
4a. Informację składa się na piśmie oraz na nośniku elektronicznym, którego rodzaj i
format oprogramowania określa minister właściwy do spraw finansów publicznych w
rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 3. - Informację Państwowa Komisja Wyborcza ogłasza w
Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ''Monitor Polski'', w
terminie 14 dni od dnia złożenia jej Państwowej Komisji Wyborczej.
Art. 34a
- Państwowa Komisja Wyborcza w terminie 4 miesięcy od dnia
złożenia informacji:
1) przyjmuje informację bez zastrzeżeń,
2) przyjmuje informację ze wskazaniem uchybień, 3) odrzuca
informację.
1a. Odrzucenie informacji następuje w razie stwierdzenia
wykorzystania przez partię polityczną środków z otrzymanej subwencji na cele
niezwiązane z działalnością statutową. - W razie zaistnienia wątpliwości co
do prawidłowości lub rzetelności informacji Państwowa Komisja Wyborcza może
zwrócić się do danej partii politycznej o usunięcie wad informacji lub o
udzielenie wyjaśnień w określonym terminie.
- Państwowa Komisja Wyborcza,
badając informację, może zlecać sporządzanie ekspertyz lub opinii.
4.
Państwowa Komisja Wyborcza, badając informację, może żądać od organów
państwowych niezbędnej pomocy. - W terminie 14 dni od dnia ogłoszenia
informacji, o którym mowa w art. 34 ust. 5:
1) partie polityczne,
2) stowarzyszenia i fundacje, które w swoich statutach przewidują
działania związane z analizą finansowania partii politycznych - mogą zgłaszać do
Państwowej Komisji Wyborczej umotywowane pisemne zastrzeżenia co do informacji.
- Państwowa Komisja Wyborcza w terminie 60 dni od
zgłoszenia zastrzeżenia, o którym mowa w ust. 5, udziela pisemnej
odpowiedzi na zastrzeżenie.
Art. 34b
- W przypadku odrzucenia informacji przez Państwową Komisję
Wyborczą partia polityczna ma prawo, w terminie 7 dni od dnia doręczenia
postanowienia o odrzuceniu informacji, wnieść do Sądu Najwyższego skargę na
postanowienie Państwowej Komisji Wyborczej w przedmiocie odrzucenia informacji.
- Rozpatrzenie skargi przez Sąd Najwyższy następuje w składzie 7 sędziów.
Do rozpatrzenia skargi stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o
postępowaniu nieprocesowym.
- Sąd Najwyższy rozpatruje skargę i wydaje w
tej sprawie orzeczenie w terminie 60 dni od dnia doręczenia skargi. Od
orzeczenia Sądu Najwyższego nie przysługuje środek prawny.
- Jeżeli Sąd Najwyższy uzna skargę, o której mowa
w ust. 1, za zasadną, Państwowa Komisja Wyborcza niezwłocznie wydaje
postanowienie o przyjęciu informacji.
Art. 34c
- Partia polityczna traci przez rok prawo do otrzymania
subwencji, jeżeli:
1) nie złoży informacji w terminie określonym w
art. 34 ust. 2 lub 2) informacja zostanie odrzucona przez Państwową
Komisję Wyborczą albo 3) Sąd Najwyższy oddalił skargę, o której mowa w
art. 34b ust. 1.
- Utrata przez partię polityczną prawa do
subwencji następuje w następnym roku kalendarzowym po roku, w którym
wystąpiło zdarzenie, o którym mowa w ust. 1.
Art. 35
- Partia polityczna tworzy stały Fundusz Wyborczy w celu
finansowania udziału partii politycznej w wyborach do Sejmu i do Senatu, w
wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w wyborach do Parlamentu
Europejskiego oraz w wyborach organów samorządu terytorialnego.
- Wydatki partii politycznej na cel, o którym mowa w ust. 1, mogą być dokonywane tylko za
pośrednictwem Funduszu Wyborczego od dnia rozpoczęcia kampanii wyborczej. W tym
celu środki pieniężne przekazywane są na odrębny rachunek bankowy odpowiedniego
komitetu wyborczego.
- O utworzeniu Funduszu Wyborczego, a także o jego
likwidacji partia polityczna zawiadamia Państwową Komisję Wyborczą.
- Nazwa funduszu brzmi: "Fundusz Wyborczy......
(nazwa partii)".
Art. 35a
- Za gospodarkę finansową Funduszu Wyborczego odpowiedzialny
jest i prowadzi ją jego pełnomocnik finansowy.
- Pełnomocnikiem finansowym
nie może być:
1) kandydat na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
posła, senatora lub radnego, 2) funkcjonariusz publiczny, w rozumieniu
art. 115 § 13 Kodeksu karnego.
- Można być pełnomocnikiem tylko jednego Funduszu
Wyborczego
Art. 36
- Środki finansowe gromadzone w ramach Funduszu Wyborczego
mogą pochodzić z wpłat własnych partii politycznej oraz darowizn, spadków i
zapisów.
- (skreślony)
- Środki finansowe Funduszu Wyborczego gromadzi
się na oddzielnym rachunku bankowym.
Art. 36a
- Łączna suma wpłat osoby fizycznej na Fundusz Wyborczy
danej partii politycznej w jednym roku nie może przekraczać 15-krotności
minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów,
obowiązującego w dniu poprzedzającym wpłatę.
- Jeżeli w danym roku
kalendarzowym odbywają się więcej niż jedne wybory lub referenda ogólnokrajowe,
łączne sumy wpłat na Fundusz Wyborczy, o których mowa w ust. 1, ulegają
zwiększeniu do 25-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na
podstawie odrębnych przepisów, obowiązującego w dniu poprzedzającym wpłatę.
Przepis zdania pierwszego nie dotyczy wyborów uzupełniających do Senatu oraz
wyborów uzupełniających, wyborów ponownych oraz wyborów przedterminowych i
nowych wyborów do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego
przypadających w toku kadencji.
- Środki finansowe mogą być wpłacane na Fundusz
Wyborczy jedynie czekiem, przelewem lub kartą płatniczą.
Art. 36b
(uchylony)
Art. 37
Środki finansowe Funduszu Wyborczego partii politycznej:
1) w przypadku połączenia się z inną partią lub innymi partiami
przekazywane są na rzecz Funduszu Wyborczego nowej partii, 2) w razie
podziału partii przekazywane są na rzecz Funduszu Wyborczego nowo powstałych
partii w częściach równych, chyba że partia rozwiązując się ustanowi inne
proporcje podziału, 3) w razie likwidacji partii przekazywane są na
rzecz instytucji charytatywnej.
Art. 37a
Wszelkie wezwania i informacje pisemne dostarczane przez partię
polityczną, mające na celu uzyskanie środków:
1) na wybory - muszą
zawierać informacje o treści przepisów art. 25, art. 36a, art. 49c pkt 3 oraz
art. 49g pkt 2, 2) na referendum - muszą zawierać informacje o treści
przepisów art. 25 i art. 49c pkt 3.
Art. 38
- Partia polityczna składa Państwowej Komisji Wyborczej, nie
później niż do 31 marca każdego roku, sprawozdanie o źródłach pozyskania środków
finansowych, w tym o kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania, oraz o
wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego w poprzednim roku
kalendarzowym, zwane dalej ,,sprawozdaniem''.
- Minister właściwy do spraw
finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii Państwowej Komisji Wyborczej,
określa, w drodze rozporządzenia, wzór sprawozdania wraz z niezbędnymi
wyjaśnieniami co do sposobu jego sporządzenia, oraz wykaz dołączanych
dokumentów. Wzór powinien określać w szczególności sposób odrębnego rozliczenia
środków Funduszu Wyborczego partii politycznej.
- Do sprawozdania załącza
się opinię i raport biegłego rewidenta w zakresie wpływów na Fundusz Wyborczy
partii politycznej. Biegłego rewidenta wybiera Państwowa Komisja Wyborcza, a
koszty sporządzenia opinii i raportu pokrywane są przez Krajowe Biuro Wyborcze.
3a. Sprawozdanie składa się na piśmie oraz na nośniku elektronicznym,
którego rodzaj i format oprogramowania określa minister właściwy do spraw
finansów publicznych w rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 2. - Państwowa Komisja Wyborcza ogłasza sprawozdanie
wraz z opinią i raportem, o których mowa w ust. 3, w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski'', w terminie 14 dni od dnia
złożenia go Państwowej Komisji Wyborczej.
Art. 38a
- Państwowa Komisja Wyborcza w terminie 4 miesięcy od dnia
złożenia sprawozdania:
1) przyjmuje sprawozdanie bez zastrzeżeń,
2) przyjmuje sprawozdanie ze wskazaniem uchybień, 3) odrzuca
sprawozdanie. Przepisy art. 34a ust. 2-6 stosuje się odpowiednio.
- Odrzucenie sprawozdania następuje w przypadku:
1) prowadzenia przez partię polityczną działalności gospodarczej,
2) pozyskiwania środków finansowych ze zbiórek publicznych,
3) gromadzenia środków finansowych poza rachunkiem bankowym z naruszeniem przepisów art. 24 ust. 8,
4) przyjmowania środków finansowych od osób fizycznych, o których mowa w art. 25
ust. 2, lub pozyskiwania środków z innych źródeł niedozwolonych,
5) gromadzenia lub dokonywania wydatków na kampanie wyborcze z pominięciem Funduszu
Wyborczego,
6) gromadzenia środków finansowych Funduszu Wyborczego
poza oddzielnym rachunkiem bankowym z naruszeniem przepisu art. 36 ust. 3.
Art. 38b
W przypadku odrzucenia sprawozdania przez Państwową Komisję
Wyborczą partia polityczna ma prawo, w terminie 7 dni od dnia doręczenia
postanowienia o odrzuceniu sprawozdania, wnieść do Sądu Najwyższego skargę na
postanowienie Państwowej Komisji Wyborczej w przedmiocie odrzucenia
sprawozdania. Przepisy art. 34b ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.
Art. 38c
- W przypadku niezłożenia przez partię polityczną
sprawozdania w terminie określonym w art. 38 ust. 1 Państwowa Komisja Wyborcza
występuje do Sądu z wnioskiem o wykreślenie wpisu tej partii z ewidencji.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1, Sąd po
przeprowadzeniu rozprawy wydaje postanowienie o wykreśleniu wpisu partii
politycznej z ewidencji.
Art. 38d
W przypadku odrzucenia przez Państwową Komisję Wyborczą
sprawozdania lub - w razie skargi na postanowienie o odrzuceniu sprawozdania - w
przypadku oddalenia skargi przez Sąd Najwyższy partia polityczna traci prawo do
otrzymania subwencji w następnych 3 latach, w których uprawniona jest do jej
otrzymywania. Termin ten liczy się od początku kwartału następującego po
kwartale, w którym nastąpiło odrzucenie sprawozdania, a w razie złożenia skargi
na postanowienie o odrzuceniu sprawozdania termin ten liczy się od początku
kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło oddalenie skargi przez
Sąd Najwyższy.
Art. 39
(skreślony)
Art. 39a
- Korzyści majątkowe przekazane partii politycznej lub
Funduszowi Wyborczemu z naruszeniem przepisów art. 24 ust. 3, 6 i 8, art. 25,
art. 36 ust. 1 i 3 lub art. 36a podlegają przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa.
- Przepis ust. 1 nie dotyczy korzyści majątkowych przekazanych partii
politycznej lub Funduszowi Wyborczemu z naruszeniem przepisów niniejszej ustawy,
których partia nie przyjęła lub zwróciła darczyńcy w nieprzekraczalnym terminie
30 dni od daty dokonania darowizny.
- Jeżeli korzyść majątkowa została
przyjęta, zużyta lub utracona, przepadkowi podlega jej równowartość. Przyjęcie
korzyści majątkowej z naruszeniem przepisów ustawy stwierdza Państwowa Komisja
Wyborcza w postanowieniu w sprawie sprawozdania o źródłach pozyskania środków
finansowych, w tym o kredytach bankowych i warunkach ich uzyskania oraz o
wydatkach poniesionych ze środków Funduszu Wyborczego w poprzednim roku
kalendarzowym.
- Partia polityczna, w terminie 60 dni od dnia wydania przez
Państwową Komisję Wyborczą postanowienia, o którym mowa w ust. 3, może
dobrowolnie dokonać wpłaty korzyści majątkowej uzyskanej w sposób sprzeczny z
prawem na konto urzędu skarbowego, właściwego dla jej siedziby. Dowód
przekazania środków na rzecz Skarbu Państwa partia polityczna przedstawia
Państwowej Komisji Wyborczej.
- W przypadku odmowy dobrowolnego wydania
korzyści majątkowej na rzecz Skarbu Państwa, w terminie określonym w ust. 4,
minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Państwowej Komisji
Wyborczej, występuje do Sądu Okręgowego w Warszawie o orzeczenie przepadku
korzyści majątkowej.
- Do postępowania w sprawie przepadku korzyści
majątkowej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu
nieprocesowym.
- W postępowaniu sądowym w sprawach przepadku
korzyści majątkowych oraz w postępowaniu egzekucyjnym dotyczącym tych
spraw, Skarb Państwa reprezentuje organ skarbowy, właściwy miejscowo dla
siedziby partii politycznej.
Art. 40
Do opodatkowania partii politycznych stosuje się przepisy o
podatku dochodowym od osób prawnych.
Art. 41
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu
opinii Państwowej Komisji Wyborczej, określi, w drodze rozporządzenia, zasady
prowadzenia rachunkowości przez partię polityczną, a w szczególności
dokumentowania i ewidencji przychodów, wydatków, rozrachunków i składników
majątkowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych - w tym ewidencji i
rozliczania otrzymanych środków publicznych.
Rozdział 5 . Postępowanie w sprawie stwierdzenia sprzeczności z Konstytucją
celów lub działalności partii politycznych
Art. 42
Rozpoznawanie spraw o stwierdzenie sprzeczności z Konstytucją
celów lub działalności partii politycznych należy do właściwości Trybunału
Konstytucyjnego.
Art. 43
Tryb postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawach, o
których mowa w art. 42, określa ustawa z dnia 29 kwietnia 1985 r. o Trybunale
Konstytucyjnym.
Art. 44
- Jeżeli Trybunał Konstytucyjny wyda orzeczenie o
sprzeczności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznej, Sąd wydaje
niezwłocznie postanowienie o wykreśleniu wpisu partii z ewidencji.
- Postanowienie Sądu, o którym mowa w ust. 1, nie
podlega zaskarżeniu.
Rozdział 6 . Likwidacja partii politycznej
Art. 45
Partia polityczna podlega likwidacji wskutek:
1) rozwiązania mocą uchwały uprawnionego statutowego organu partii,
2) postanowienia Sądu o wykreśleniu wpisu partii z ewidencji z przyczyn, o których
mowa w art. 20, 21, 39 i 44.
Art. 46
- W razie rozwiązania się partii politycznej na podstawie
własnej uchwały właściwy organ partii niezwłocznie przesyła Sądowi uchwałę o
samorozwiązaniu partii oraz o wyznaczeniu jej likwidatora.
- Jeżeli partia
polityczna nie ustanowi, zgodnie z ust. 1, likwidatora, Sąd wyznacza likwidatora
tej partii.
- Sąd, po zakończeniu likwidacji, wydaje
postanowienie o wykreśleniu wpisu partii politycznej z ewidencji.
Postanowienie Sądu nie podlega zaskarżeniu.
Art. 47
Sąd po uprawomocnieniu się postanowienia, o którym mowa w art. 45
pkt 2, zarządza likwidację partii politycznej i wyznacza likwidatora tej partii.
Art. 48
Koszt likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanej partii
politycznej. Jeżeli majątek partii wystarcza jedynie na pokrycie części kosztów
jej likwidacji, pozostałą część tych kosztów pokrywa Skarb Państwa.
Art. 49
W sprawach likwidacji partii politycznej, nie uregulowanych w
ustawie, stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia
1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855).
Art. 49a
Kto dokonuje zbiórek publicznych wbrew zakazowi, o którym mowa w
art. 24 ust. 6, podlega grzywnie.
Art. 49b
Kto:
1) w imieniu partii politycznej użycza posiadane
przez nią nieruchomości lub lokale z innym przeznaczeniem niż na biura
poselskie, senatorskie lub biura radnych gminy, powiatu albo województwa,
2) narusza zasady określone w art. 24 ust. 8 dotyczące sposobu
gromadzenia środków finansowych partii politycznej, podlega karze grzywny.
Art. 49c
Kto:
1) przeznacza majątek partii politycznej na cele
inne niż określone w art. 24 ust. 2, 2) w imieniu partii politycznej
prowadzi działalność gospodarczą z naruszeniem przepisu art. 24 ust. 3,
3) przekazuje partii politycznej albo przyjmuje w imieniu partii
politycznej środki finansowe lub wartości niepieniężne z naruszeniem przepisów
art. 25, podlega grzywnie od 1 000 do 100 000 złotych.
Art. 49d
Kto nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku
sporządzenia i złożenia informacji, o której mowa w art. 34 ust. 1, albo podaje
w niej nieprawdziwe dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 49e
Kto przeznacza środki finansowe zgromadzone na Funduszu Wyborczym
na cele inne niż określone w art. 35 ust. 1, podlega grzywnie od 1 000 do 100
000 złotych.
Art. 49f
Kto:
1) wydatkuje środki partii politycznej w celu
finansowania kampanii wyborczych bez pośrednictwa Funduszu Wyborczego,
2) nie wykonuje lub nie dopuszcza do wykonania obowiązku sporządzenia
i złożenia sprawozdania, o którym mowa w art. 38, albo podaje w nim nieprawdziwe
dane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
lat 2.
Art. 49g
Kto:
1) narusza zasady określone w art. 36 ust. 3
dotyczące sposobu gromadzenia środków finansowych Funduszu Wyborczego,
2) dokonuje wpłat na Fundusz Wyborczy w wysokości przekraczającej
limity określone w art. 36a ust. 1 lub 2, 3) nie wprowadza
zastrzeżenia do umowy rachunku bankowego zawartej przez niego w imieniu Funduszu
Wyborczego, że wpłaty na rzecz Funduszu Wyborczego mogą być dokonywane tylko w
sposób określony w art. 36a ust. 3, podlega karze grzywny.
Art. 49h
Do postępowania w sprawach, o których mowa w art. 49b oraz art.
49g, stosuje się przepisy o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.
Rozdział 7 . Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 50
(pominięty)
Art. 51
(pominięty)
Art. 52
(pominięty)
Art. 53
(pominięty)
Art. 54
(pominięty)
Art. 55
(pominięty)
Art. 56
(pominięty)
Art. 57
(pominięty)
Art. 58
(pominięty)
Art. 59
(pominięty)
Rozdział 8 . Przepisy przejściowe i końcowe
Art. 60
(pominięty)
Art. 61
(pominięty)
Art. 62
W sprawach o wpis do ewidencji partii politycznych rozpoczętych
przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 63
Traci moc ustawa z dnia 28 lipca 1990 r. o partiach politycznych
(Dz.U. Nr 54, poz. 312).
Art. 64
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z
wyjątkiem przepisu art. 58, który wchodzi w życie po upływie 4 miesięcy od dnia
ogłoszenia. |